CIĄŻA

Moda na odchudzanie w ciąży

Kobieta to płeć piękna, która zawsze i wszędzie chce wyglądać świetnie, nawet podczas ciąży. Za wzór kobiety media pokazują szczupłe, wychudzone i wygimnastykowane panie, które są promowane w reklamach czy na okładkach gazet. Docierają do odbioru szerokiej grupy ludzi. Kobiety obsesyjnie próbują im dorównać kosztem swojego zdrowia m.in. odchudzając się w ciąży aby wyglądać jak ulubiona aktorka. Coraz więcej kobiet decyduje się na wizytę u dietetyka by schudnąć przed planowaną ciążą. Nie biorą pod uwagę faktu, że utrata wagi może doprowadzić do trudności zajścia w ciążę. W przypadku wizyt lekarskich u ginekologa, mimo, że kobiety zaprzeczają, widać, że się odchudza. Objawia się to przez utrzymanie tej samej wagi, chudnięcie podczas bycia w ciąży a także po słabych wynikach badań. Często jest tak, że koleżanki będące w tym samym czasie w ciąży, prześcigają się, która będzie lepiej wyglądała. Myślimy wtedy o dziecku? Zapominamy, że ciąża jest po to by było dziecko a nie po to by rywalizować która wygląda lepiej. Ciąża nie może być przeszkodą w tym, żeby dobrze wyglądać i niektórym bardziej zależy na wyglądzie niż na zdrowiu swoim jak i dziecka.

Przez taki brak rozsądku można doprowadzić do zaburzenia odżywiania, a nawet do innych powikłań czy chorób w ciąży. Jedną z nich jest anoreksja ciążowa zwana pregoreksja. Objawy ma takie same jak anoreksja, czyli powodowanie wymiotów, kontrolowanie wagi, liczenie kalorii, branie środków przeczyszczających, intensywnie uprawianie sportu a przede wszystkim głodzenie się. Pregoreksja może doprowadzić do poronienia, przedwczesnego rozwiązania, cięcia cesarskiego, niedokrwistości, nadciśnienia tętniczego, problemów z karmieniem piersią, depresji poporodowej czy późniejszej hospitalizacji. A dla naszego malucha może skutkować niską masą urodzeniową, niska ocena w skali APGAR, problemy z oddychaniem i wiele innych zaburzeń rozwojowych.

Ciąża to piękny czas dla kobiety. Jeśli zależy nam na pięknym wyglądzie zróbmy to inaczej. Gdy mamy wyrozumiałego pracodawcę i możemy pójść na zwolnienie to zróbmy to. W tym momencie możemy zadbać o siebie od środka jak i od zewnątrz. Mamy więcej czasu by przygotować coś zdrowego dla siebie i maluszka. Jeść częściej w mniejszych porcjach i pić dużo wody mineralnej. A dla ciała niedługa kąpiel i dbanie o nawilżanie skóry. Zamiast iść do fryzjera i wydawać kupę pieniędzy można wyprostować czy pofalować włosy samodzielnie lub skorzystać z pomocy przyjaciółki. To, że spędzamy czas w domu nie musi skutkować brakiem ulubionego makijażu czy perfum. To wszystko spowoduje, że będziemy czuć się lepiej. A krągłości traktuj jak zaletę, bo to przecież jest zaleta. To, że przybędzie ciałka tu czy tam jest przecież naszą fizjologią. Podobno mężczyźni uważają to za sexy.

Mówi się, że przyszła mama powinna przybrać na wadze około 2 kg do 13 tygodnia ciąży, a w drugim i trzecim trymestrze około 6-7 kg. Wiadomo, że każda kobieta jest inna i organizm indywidualnie przechodzi ten czas. Dla kobiet ciężarnych powstał przelicznik, który mówi ile kobieta powinna przytyć w ciąży, tj. indeks masy ciała (BMI). Każda ciężarna może sobie łatwo obliczyć na podstawie wzoru:

BMI = waga ciała sprzed ciąży w kg: (wzrost w cm)2

Przykład: ważyłam 53 kg przed zajściem w ciążę przy wzroście 164 cm. Zatem obliczenie powinno wyglądać tak: 53/(1,64)2  = 19,71

Poniżej tabela, która obrazuje o ile kg powinno nas być więcej w czasie ciąży:

Indeks masy ciała przed ciążą Najlepiej, jeśli w ciąży przytyjesz
Niski (poniżej 19) – niedowaga 13-16 kg
Normalny (19-26) – prawidłowa waga 11-13 kg
Wysoki (26-29) – nadwaga 10-11 kg
Bardzo wysoki (powyżej 29) – otyłość do 10 kg

Początkowo myślałam, że jak przytyję ponad 10 kg to będę wyglądała niekorzystnie. Ale tak naprawdę te kilogramy poszły głównie w brzuch, lekko na twarzy a reszta rozeszła się po ciele. Po porodzie zeszło mi aż 7 kg. Chcąc nie chcąc powrót do wagi sprzed ciąży nie był taki trudny.

Nie róbmy głupot, nie bądźmy egoistkami tylko dbajmy o siebie w czasie ciąży. Nie popadajmy skrajności w skrajność. Przecież odpowiadamy za małą istotkę którą nosimy w sobie. Nie dopuśćmy do tego by działa się krzywda Tobie jak i maleństwu. To, że boimy się przytyć, nie może doprowadzić do głodówki. Przybranie kilku czy kilkunastu kilogramów w ciąży nie jest gorsze tylko potrzebne by organizm dostarczył wartości odżywcze Tobie jak i dziecku. Musimy zbierać dużo energii by być silne w czasie porodu. Nie chodzi tu także o jedzenie za dwoje tylko dla dwojga. Prowadźmy zdrowy styl życia bez odchudzania się i nadmiernych ćwiczeń. Zamieńmy to na niedługi spacer czy jeśli zdrowie na to pozwala krótką gimnastykę przeznaczoną dla ciężarnych (oczywiście po konsultacji z lekarzem).

Może cię zainteresować